اعتراض جهانی علیه نسل کشی هزاره ها و بازداشت زنان در افغانستان

اعتراض جهانی علیه نسل کشی هزاره ها و بازداشت زنان در افغانستان

امروز، یک‌شنبه، در ده‌ها شهر جهان تظاهرات هماهنگی در اعتراض به «نقض حقوق زنان، بازداشت‌ها و همچنین سرکوب بی‌سابقه زنان و دختران» که طالبان در افغانستان به خاطر حجاب به راه‌ انداخته‌اند، برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان خواستار رهایی «فوری و بدون قید‌و‌شرط» زنان زندانی شده‌اند.

آنها در بیانیه‌ مشترک این تظاهرات‌ از سازمان ملل متحد و کشورها خواسته‌اند که به «تعامل مثبت» خود با طالبان پایان بدهند و وقوع «نسل‌کشی هزاره‌ها» و وجود «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

حملات در غرب کابل، که ساکنان آن عمدتا هزاره‌های شیعه هستند، بارها رخ داده است و مسئولیت بیشتر آن‌ها را شاخه خراسان گروه داعش برعهده گرفته است.

در تظاهرات امروز مشخصا به سیاست‌های حکومت طالبان در برخورد با قوم هزاره افغانستان و حملات هدفمند علیه هزاره‌های شیعه در کابل پرداخته شد.

تجمع در اسلام آباد
توضیح تصویر،اسلام‌آباد

در بیانیه‌ این فعالان، که به رسانه‌ها فرستاده شده، با اشاره به بیش از ۵۰ دستورالعمل محدودیت زنان و دختران آمده است که روند اخیر بازداشت‌‌های زنان به خاطر حجاب «به دلیل تعلق به گروه قومی و مذهب خاص» صورت می‌گیرد.

در بیانیه آمده است: «طالبان اکنون با بازداشت خودسرانه و اختطاف گسترده زنان و دختران هزاره به بهانه نوع پوشش آنان، اقدامات غیرانسانی را روی دست گرفته است.»

همچنین تاکید شده است که «پس از تسلط طالبان، هزاره‌ها دوباره از ارگان‌های دولتی و نظامی به‌ صورت کامل حذف شدند.»

برگزارکنندگان می‌گویند امروز در چند شهر آمریکا از جمله واشنگتن، چند شهر آلمان از جمله برلین، چند شهر اسپانیا، فرانسه، سوئد، اسلام آباد و شهرهای دیگر جهان تظاهرات می‌کنند.

تصاویر و ویدیوهایی از تجمع‌های امروز در اسلام‌آباد، آتن، تورین ، پونه هند، مونیخ، دوسلدورف، هامبورگ و برلین منتشر شده است.

«جبهه آزادی افغانستان» در بیانیه‌ای با حمایت از این تجمعات گفته است: «حملات هدفمند بالای جامعۀ هزاره و شیعۀ افغانستان به هدف سرکوب مردم و ترویج اختلافات فرقه‌ای و مذهبی» صورت می‌گیرد.

پیشتر محمد محقق، از چهره‌های سیاسی قوم هزاره افغانستان، هن گفته بود «ربودن دختران در کابل و طرح مسأله بی‌حجابی گزینشی بوده و بهانه‌ایست برای تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص».

دوسلدورف
توضیح تصویر،دوسلدورف، آلمان

رم پایتخت ایتالیا
توضیح تصویر،رم پایتخت ایتالیا

هامبورگ
توضیح تصویر،هامبورگ آلمان

تجمع فعالان داخل خانه در تهران
توضیح تصویر،تجمع فعالان داخل خانه در تهران

تجمع در تورین
توضیح تصویر،تورین ایتالیا

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=10726

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: