ولسوالی مرکز بهسود که گاهاً حصه دوم بهسود گفته می شود

قبل از آنیکه مناطق مرکزی را در سال 1343 بخش بخش کند ، تمام مناطق مرکزی دارای یک حکومت نشین کلان بوده که مرکز آن پنجاب بود و دارای چند ولسوالی از جمله ولسوالی مرکز بهسود که خود دارای دو علاقه داری بوده
1- علاقه داری حصه اول بهسود با مرکزیت پراخولم
2- علاقه داری حصه دوم بهسود بامرکزیت سورخگبوم خوات
بعد از تقسیمات سیاسی فاشیستی سال 1343 علاقه داری حصه اول بهسود تبدیل به ولسولی حصه اول بهسود شد مربوط ولایت وردک ، علاقه داری حصه دوم بهسود را که شامل خوات ، جرغی و برجیگی بود و از نظر قومی بهسودی است را به ولسوالی ناهور غزنی وصل نمود .
ولسوالی مرکز بهسود با بیشترین جمعیت و بزرگترین وسعت در افغانستان تا امروز باقی ماند . طبق احصایه سال 2006
( مرکز بهسود یکی از ولسوالی‌های ولایت وردک در خاور افغانستان است. جمعیت آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۹۴۳۲۸ نفر اعلام شده‌است. در اصل مردم بهسودساکنان اصلی ولایات جنوب شرقی افغانستان هستنددر ایام قدیم در ولایت ننگرهامیزسته اندکه اکنون هم یادگاران بیشماری در ابن ولایت به جاگذاشته اندکه بزرگترین ان پل بزرگ وتاریخی بهسودکه در این ولایت هست می‌توان نام برد.
حصه اول بهسود یکی از ولسوالی‌های ولایت وردک در خاور افغانستان است. جمعیت آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۲۵۰۷۹ نفر اعلام شده‌است.[۱] )
جمعیت ولسوالی مرکز بهسود تقریباً 4 برابر ولسوالی حصه اول بهسود است
خواهش ما از تمام بهسودی های عزیز این است که دیگر از گسترش کلمه حصه دوم بهسود کاملاً جلوگیری شود ( دیگران از کاه کوه درست میکند و ما چرا کوه خود را کاه بگویم ) به امید روزی که بهسود خود را ولایت درست نمایم
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=179

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: