دیدبان حقوق‌ بشر: حملات هدفمند بر غیرنظامیان و هزاره‌ها جنایت جنگی است

پژوهشگر دیدبان حقوق‌‌بشر در مقاله‌ای نوشت با قدرت‌گیری طالبان، داعش خراسان نیز رشد کرد و بر مساجد و مکاتب در مناطق عمدتا هزاره‌نشین و شیعه حمله کرد.

فرشته عباسی نوشته طالبان مانند حکومت پیشین اقدامات لازم را برای محافظت از هزاره‌ها و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه انجام نداده است.

این پژوهشگر دید‌بان حقوق‌بشر در مطلبی که روز جمعه (۱۴ ثور) در ویب‌سایت سازمان دیدبان حقوق‌‌بشر منتشر شد، بر تداوم حملات هدفمند داعش در مناطق عمدتا هزاره‌نشین و شیعه اشاره کرده است.
خانم عباسی نوشته است که پس از حمله‌ شاخه خراسان داعش در مسکو که منجر به کشته‌شدن دستکم ۱۴۳ نفر شد، توجه جهانیان بار دیگر به داعش جلب شد.
به گفته خانم عباسی، داعش خراسان از سال ۲۰۱۵ بدین‌سو کارزار خونین را در مساجد، مکاتب و دیگر مکان‌های عمومی در مناطق شیعه و هزاره‌نشین انجام داده است.

اخیرا افراد مسلح بر نمازگزاران هزاره در ولایت هرات تیراندازی‌ کرد که در اثر آن دست‌کم شش نفر از جمله یک کودک جان باختند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در ۲۰ اپریل یک بمب مغناطیسی در موتری مسافربری شهری در منطقه هزاره‌نشین در غرب کابل منفجر شد. در این حادثه یک نفر کشته و ۱۰ زخمی شدند.
در مقاله فرشته عباسی آمده است که در شش جنوری امسال نیز در حمله مشابه در دشت‌برچی، محله عمدتا هزاره‌نشین در غرب کابل، پنج نفر کشته شدند.

غرب کابل پیش از این نیز بارها هدف حملات داعش و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی قرار گرفته است.
بر اساس آمار دید‌بان حقوق‌‌بشر، در پی حملات متعدد داعش از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، بیش از ۲۰۰۰ غیرنظامی در کابل، جلال‌آباد و قندهار کشته شده‌اند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، داعش به حملات خود ادامه داده و این گروه از آگست ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر را کشته و زخمی کرده است.

با این‌حال این گروه علاوه بر هزاره‌ها و شیعیان افغانستان، در ۲۱ مارچ سال جاری میلادی پرسونل طالبان را نیز مقابل بانکی در قندهار هدف قرار داد که در نتیجه آن ۲۱ کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.
آن زمان منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند در این حمله بیش از ۴۰ نفر کشته شدند.
گفته می‌شود بسیاری قربانیان کارمندان وزارت داخله طالبان بودند که برای دریافت معاش به بانک مراجعه کرده بودند.
به نوشته فرشته عباسی، حملات به هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی، ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. او حملات عمدی به غیرنظامیان را جنایت جنگی خوانده و بر پیامدهای جانی، روحی و روانی، اقتصادی و آموزشی آن اشاره کرده است.

خانم عباسی نوشته است «چنین حملاتی آسیب‌های پایداری به سلامت جسمی و روانی وارد می‌کند، مشکلات اقتصادی طولانی‌مدت ایجاد می‌کند و منجر به موانع جدیتی برای آموزش و زندگی عمومی می‌شود.»
پژوهشگر دیدبان حقوق‌بشر در این مقاله طالبان را نیز مانند دولت پیشین افغانستان به عدم ارائه اقدامات حفاظتی از هزاره‌ها و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر متهم کرده است. فرشته عباسی نوشته است که طالبان «مسئول تامین امنیت همه شهروندان افغان هستند.»

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=10992

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: