زندگینامه مختصر استاد حسین علی (حاج کاظم یزدانی)

حاج کاظم یزدانی در سال 1947 میلادی در یک خانواده تهیدست و نیمه آواره هزاره، در قریه «قل والی» واقع در دامنه پیتاب دایمیرداد که از مناطق سردسیر، کوهستانی و کم حاصل ولایت میدان وردک افغانستان به حساب میآید، چشم به جهان گشود.
وی مادر خویش را در شش سالگی از دست داد و از این رو، همراه با پدر تهی دست و زحمتکش خویش برای سال های متمادی بر زمین های زراعتی دیگران به کشاورزی پرداخت. اجداد آقای یزدانی از چند نسل بدینسو، با حرفه آهنگری معروف بودند و از همین رو، مردم به عشیره وی “اور (ایل) آهنگران” خطاب می‌کردند.
آقای یزدانی، از هفت سالگی، یعنی اندکی زودتر از کودکان هم سالش آغاز به کارهای شاقه کرد. ابتدا چند راس بره و گاو را در کوهها و دره ها به چرا می برد، سپس، برای چند سال متوالی در قریه های مختلف به چوپانی گوسفندان مردم قریه پرداخت و از 14 سالگی، در کنار پدر به کشاورزی مشغول به کار شد. در زمستان ها، در صورتی‌که مردم قریه آخوندی را برای آموزش نوجوانان استخدام می‌کردند، یزدانی کودک نیز در کنار آنان در تعلیم دروس دینی شرکت می‌کرد، در غیر آن، به کابل رفته و به کار در کوره های آجرپزی، خشت زنی و کار های شاقه دیگر می‌پرداخت.
بعد از درگذشت پدر آقای یزدانی، وی به پاکستان مهاجرت کرده، در شهرهای مختلف آن کشور به کارهای روزمزدی مشغول گردید. در جریان کار و اقامت در پاکستان، موفق به دریافت پاسپورت آن کشور گردید و از همین رو، به ایران، ترکیه، سوریه و عراق سفر نمود. در شهر نجف، بعد از گذراندن امتحانات ورودی با نمرات ممتاز، به صورت جدی و تمام وقت، آغاز به تحصیل کرده و تا سطح اجتهاد ادامه داد. پس از گذشت چند سال دریافت که دروس حوزه یی نمی‌تواند به بسیاری از پرسش‌های که در ذهن داشت، پاسخ‌های قانع کننده ارائه کند. به همین دلیل، با گذشت زمان، فاصله فکری وی با مجتهدین سنتی آن حوزه بیشتر گردید و از طرف دیگر، آقای یزدانی رویای تحصیل در علوم دانشگاهی را در سر می‌پروراند. از آنجایی که در حوزه علمیه قم آموزش دانشگاهی و تعلیمات حوزه یی همزمان تدریس می‌شد، از این رو، آقای یزدانی با حوزه نجف در عراق وداع گفته، و در شهر قم ایران سکونت اختیار نمود تا بتواند هم در حوزه علمیه به تحصیل ادامه دهد و هم در مؤسسه دارالتبلیغ به تعلیمات دینی ادامه دهد. در این مؤسسه، در تمامی امتحانات، با دریافت بلندترین نمرات، آقای یزدانی به چهره ممتاز آن موسسه بدل شد.
بر اثر تعطیلی ناگهانی مؤسسه یاد شده از سوی دولت ایران، آقای یزدانی و ده ها دانشجوی داخلی و خارجی که در آخرین سال‌های دوره تحصیلی شش ساله قرار داشتند، نتوانستند سند فراغت خویش را بدست بیاورند و همه دانشجویان برای همیشه پراکنده شدند.
کودتای ۷ ثور سال ۱۳۵۷ در افغانستان و پخش اخبار در مورد اِعمال ظلم و بی‌عدالتی بر مردم افغانستان، آقای یزدانی را به این واداشت تا دست به ایجاد تشکیلات حزبی که هدف مندانه و در راستای منافع و آزادی مردم افغانستان فعالیت نماید، بزند. به همین دلیل، آقای یزدانی همراه با جمعی از دوستان صمیمی و به راهنمایی آقای ضامن علی واحدی چریک با تجربه، پس از دریافت یک دوره دو ماهه تعلیمات نظامی، به افغانستان عودت نمودند. تهاجم نظامی نیروهای اتحاد شوروی به افغانستان و آزادسازی برخی از ولسوالی‌های هزاره جات از تحت حاکمیت حزبی کابل، اراده آقای یزدانی و همرزمانش را مبنی بر مبارزات بر علیه نیروهای اشغالگر و نجات کشور ادامه و گسترش دادند.
همزمان با اعلام حضور سازمان نصر افغانستان، آقای یزدانی و همسنگرانش “گروه توحید” را بنیاد گذاشتند. در دوره جهاد چند بار مورد حملات سهمگین نظامی قرار گرفت که زخم های شدید برداشت و شوربختانه، در آخرین باری که جراحت شدید برداشت، سبب معلولیت ایشان از ناحیه پا گردید. از آنجایی که استاد یزدانی دیگر قادر به کوه پیمایی و ادامه مبارزات فزیکی نبود، با تاریخ نگاری و خلق ده ها اثر علمی به مبارزات قلمی‌اش علیه استبداد و جهالت همچنان ادامه داده است که مقاله ها نوشته های ایشان در نشریات متعددی از جمله (پیام مستضعفین، هفته نامه وحدت، مجله های زن، سراج، در دری، بامیان، بقیع، جمهوری سکوت و…) به نشر رسیده است.
کتاب ها و آثار چاپ شده استاد کاظم یزدانی:
۱- پژوهشی در تاریخ هزاره‌ها
۲- دفاع هزاره‌ها از استقلال و تمامیت ارضی افغانستان
۳- صحنه‌های خونینی از تاریخ تشیع در افغانستان
۴- افغانستان از هجوم نظامی انگلیس تا هجوم نظامی روس
۵- گزارشی از جهاد درهٔ ترکمن و قول‌خویش
۶- فرهنگ عامیانهٔ طوایف هزاره
۷- درس مبارزه از قیام حضرت موسی علیه السلام
۸- فرزندان کوهساران
۹- تحقیقی دربارهٔ دو واژه قرآنی یأجُوج و مأجُوج
۱۰- التشیع فی افغانستان (چاپ لبنان به زبان عربی)
۱۱- بامیان سرزمین شگفتی‌ها
۱۲- تاریخ مستضعفین افغانستان
۱۳- به سوی آیندهٔ درخشان
۱۴- نقد و بررسی قانون احوال شخصیه اهل تشیع
۱۵- ارمغان یزدانی مجموعه شعر دفتر اول- چاپ کابل
۱۶- جبران غفلت ها
آثار قلمی و چاپ نشده استادی کاظم یزدانی
۱- زنان نامدار و تاریخی افغانستان
۲- نمونه ای از افسانه‌های ولایات مرکزی افغانستان
۳- دائرة المعارف هزارستان
۴- ازدواج و انتخاب همسر از نظر اسلام و قوانین بین‌المللی
۵- ساکنان ما قبل آریا در افغانستان
۶- نگاهی به تاریخ تشیع در افغانستان از آغاز پیدایش تا عصر تیموریان
۷- مقاله و نوشته های تفسیر موضوعی قرآن مجید
۸- ترجمه کتاب «قواعد اللغه السومریه» از زبان عربی به فارسی تخت عنوان «گرامر زبان سومری»
۹- جعلیات مجوسیان در تاریخ و احادیث اسلامی
۱۰- تداخل واژه‌های ترکی- مغولی در زبان دری
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=136

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: