بهسود، سرزمین علم، فرهنگ، سیاست و دانش

بهسود، سرزمین علم، فرهنگ، سیاست و دانش است. بهسود از سالهای دور و نزدیک شهرت اندیشمندان و عالمانش تنها به جغرافیای این سرزمین محدود نمی شود.
اگر غلو نشود، علم، هنر و دانش با بهسود عجین شده و از یک ریشه اند.

شهرت این سرزمین تنها به چند نویسنده، عالم و اندیشمند پرآوازه اش خلاصه نمی شود. بهسود سرزمین علم و فرهنگ و اندیشه های پرفروغ اسلامی است که از دل تاریخ تاریک و تبعیض و ستم که بر مردمان این سرزین تحمیل شده است علیرغم آن، قد برافراشته و به جای مانده است.
بهسود به لحاظ آب و هوایی بهاریش بهشت است. طبیعت دلفریب و افسونگرش همراه با آوازه بهارها و حال و هوای دلنشین ثور و جوازا‌هایش را هرگز نمی توان کتمان کرد. ثور و جوزای بهسود که روح انسان را تازه می‌کند.

بهسود سرزمین است که عالمان، اندیشمندان و نویسندگان بزرگی را در دامان خود پرورش داده است که محدود به چند فرد نمی شود. همچنین این سرزمین انسان های آزاده و مبارز آزادیخواهی را در دامان خویش پرورش داده است که برای برقراری عدالت و رهایی از ستم زمانه تاپای جان ایستاده و مبارزه آنان سرمشق برای نسل های بعدی شده است.

در عرصه ورزش برای نمونه روح الله نیکپای بهسودی اولین فردی است که در تاریخ افغانستان مدال المپیک را به گردن آویخت و بیرق افغانستان را در یکی از بزرگترین رویداد ورزشی جهان به اهتزاز در آورد.

در یک کلام؛ عالمان، نویسندگان، هنرمندان و پژوهش گران بهسود نه تنها تاریخ فراموش شده اقوام محروم را بازگو وغنی نموده است که به تاریخ کشوری چون افغانستان غنا بخشیده است.

در زیر اسامی چندی از تحصیل کردگان بهسود که درجه دکترا از معتبرترین نهاد های علمی و دانشگاهی افغانستان، منطقه و جهان را دارند و در مناصب بالای دولتی نقش ایفا نموده یا از خود اثری علمی به جای نهاده است ذکر می شوند.

یادآوری این نکته الزامی است شخصیت های که اسامی شان لیست شده اند و آنان که در این لیست نیامده اند عنایت فرمایند با مجمع فرهنگی- اجتماعی بابه بهسود تماس بگیرند و زندگی نامه شان را بفرستند تا در اختیار علاقمندان و دوست داران علم و فرهنگ قرار گیرد.

ان شاالله

تحصیل کردگان بهسود که دارای درجه دکترا هستند:

  1. داکتر سلطان حمید سلطانی دارای داکتر ادبیات و زبان فازسی از دانشگاه تهران قبلأ وزیر ترانسپورت در کابینه مؤقت آقای کرزی فعلآ مقیم کانادا
  2. داکتر سهراب عل صفری دارای دکترای مهندسی از کشور پولند قبلآ وزیر فواید عامه در دوره اول دولت آقای کرزی فعلآ مقیم آمریکا
  3. داکتر سلطان حسین حصاری
  4. داکتر سالم رضائی
  5. داکتر سید عبدالحمید معصومی
  6. داکتر محمد امان فصیحی
  7. داکتر خانم ضیاگل رضایی
  8. داکتر خانم احمد زاده
  9. داکتر خانم نیکزاذ
  10. داکتر ناصر محقق
  11. داکتر سعیدی از حصه اول
  12. داکتر راموزی زریافته
  13. داکتر حسینی منگسگ
  14. داکتر شریف پویا
  15. داکتر شفق خواتی
  16. دکتر علی بخش نیکزاد
  17. داکتر نجاتی
  18. داکتر عنایت نجاتی
  19. داکتر فیاض
  20. داکتر مجتبی نیکزاد
  21. داکتر نجف عطایی
  22. داکتر اسحاق راسخ
  23. داکتر سلیم سلطانی
  24. داکتر سید میر حسین مهدوی
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=10946

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: