آمار خسارات وتلفات ناشی از سیل در ولایات شمال ومرکز افغانسان

خسارات سیل، سیل در افغانستان

همان‌طور که می‌دانیم سیل از بلایای طبیعی است که همه‌ساله در گوشه و کنار افغانستان اتفاق می‌افتد و باعث خسارت‌های مالی و جانی زیادی می‌شود. سیلاب هم ازنظر تلفات جانی و هم ازنظر خسارات مالی در کنار زلزه مهیب‌ترین بلای طبیعی در کشور محسوب می‌شود و مانند هر بلای طبیعی دیگری دارای آثار تخریبی غیرقابل‌اجتناب است. بر اساس جغرافیای طبیعی کشورمان و میزان حادثه‌خیزی برخی مناطق آن، در بعضی موارد اثرات سو ناشی از وقوع سیل کمتر از زلزله نبوده و عدم پیشگیری از وقوع آن، خسارات جبران‌ناپذیری را بر جای می‌گذارد.

عصر روز جمعه21 ثور1402خورشیدی سیل وحشت­ناک از جنوب بغلان از کوه­پایه­های پامیر، اندرابا،تاله­برفک ولسوالی­های دوشی، برکه، خوست فرنک، گذرگاه­نور وبغلان مرکزی را در نوردید خسارت­های مالی وجانی بر جای گذاشت، خانه­ها تخریب کشت وزرع زیر لایه­های پنهان شدند

قرار سروی مردمی از ساحات آسیب­دیده ولایت بغلان بیش از 4000 خانه، دکان وسرای­ها تخریب شده است.

تا حالا486 نفر جان باخته، بیش از 2000 نفر زخمی شدند  وبیش از هزاران مواشی از بین رفته است.

امداد رسانی نسبت به گسترش ویرانی‌ها و آسیب به تأسیسات سرک پل وپلچک به کندی مواجه ساخته، در بعضی جاها تا هنوز راه مواصلاتی شان مسدود است

مردم به صورت خود جوش از هر ولسوالی وقریه­های هم­جوار کمک‌های اولیه از قبیل نان خشک، آرد، برنج، لحاف و پتو را به کمک الاغ حتی به پشت خویش به ساحات آسیب دیده انتقال دادند.

قرار سروی مردمی بیش از ۶5۰ هزار نفر در ۵ ولسوالی بغلان از سیلاب متأثر شده‌اند که ۳2۰ هزار نفر آن کودکانند.

محمد یعقوب می­گوید: ما ۱۳ نفر از اعضای خانواده خود را در سیل از دست دادیم«ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه، نه پتو، نه هیچ چیزدیگر، سیل همه چیز ما را ویران کرده است». به گفته او، در قریه اسلام­دره از 88 خانه فقط 15 خانه باقی مانده است.

در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان بیش از 8 جریب زراعتی تخریب و400 خانه از بین رفته وبیش 200 مواشی تلف شده است، تا هنوز هیچ امدادی ونهادهای کمکی به این مردم نشده است.

گروه طالبان تمام کمک ها را در مناطق دند غوری وساحات پشتون نشین متمرکز ساخته در جاهای پشتون نشین یک خانه بیش از ده بار کمک گرفته و در ساحات هزاره نشین از جمله قریه های شرشر، مسجدک، نیک محمد، جنگی بیک، میرزا بیک، گنده چشمه، دهن باغ وسای هزاره بیشترین آسیب دیده وتا هنوز هیج کمکی هم به این نرسیده است.

صندوق نجات کودکان نیز فقط یک کلینیک سیار با تجهیزات بهداشتی و تیم‌های حفاظت از کودکان را برای حمایت از کودکان و خانواده‌های سیلاب‌زده به مرکز پلخمری ایجاد نموده وخالی از امکانات صحی است.

گروه طالبان تمام مؤسسات خیریه، انجوها واصحاب رسانه­ها وکمک­های بشر دوستانه را در مناطق پشتون­نشین متمرکز کردند، از بدو به قدرت رسیدند طالبان در کابل و نیروهای خارجی از این کشور خارج شدند کمک­های بشر دوستانه به گفته والی بغلان از افغا نستان قطع شده است.

از آن زمان، این کشور با کمبود کمک‌های بشردوستانه روبه‌رو شده و در حالی که طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه زنان اعمال می‌کند، هنوز جامعه بین‌المللی حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

هم­چنین در ولایات بغلان، بامیان، بدخشان، تخار، غور، هرات سرپل وسمنگان از 20 ما ثور 1403 در ولایت غور جام منار در حالت فرو ریختن ودر دره صوف چهار برج دیوار قلعه چنگیز تخریب شدند.

بیش از 500 نفر جان باختن، بیش از 3000 نفر زخمی شدند.

بیش از ده هزار جریب زمین تخریب از بین رفتند.

بیش از بیست هزار مواشی  تلف شدند.

محمدنایب­ علی­ توسلی

29 ثور1403

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=11048

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: