فصل بهار، فصل کوچیگری

نشست نمایندگان مردم ولایات مرکزی افغانستان با مولوی عبدالکبیر

ولسوالی های حصه اول و مرکز بهسود به عنوان معبر، گذرگاه و یا بهتر است بگوییم جولانگاه و محل تخت و تاز کوچی ها است. از کوتل اونی شروع الی کوه ها و دشت های کوه بیرون، قوم دهقان، قره قول و…

به برکت حضور طالبان در افغانستان و حمایت بدون قید و شرط طالبان از کوچی ها، همه ساله ده‌ها هزار گوسفند کوچی عازم بهسود می شود.

کوچی ها مجهز به انواع سلاح، مواشی شان را همچنان بر مزارع و کشت و کارهای مردم محل می راند و از تخریب مزارع مردم ابا و دریغ نمی کند.

امسال (بهار 1403) بر اثر بیدادی کوچی ها در چند محل از بهسود، میان مردم محل و کوچی ها درگیری صورت گرفته است.

برای بررسی این مشکلات و رسیدگی به شکایات و نگرانی های مردم، روز چهارشنبه نمایندگان مردم ولایات مرکزی افغانستان جلسه بزرگی را با حضور وسیع شخصیت های سیاسی، علما و روحانیون، شخصیت های فرهنگی و اجتماعی، اساتید دانشگاه‌ها وکلای گذر و جوانان از ولایات میدان وردک، بامیان، غزنی، دایکندی غور و پروان با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزراء طالبان در قصر سپیدار با حضور نمایندگان از ریاست عمومی استخبارات و وزارت سرحدات اقوام و قبایل کشور داشتند.

آقایان، داکتر مهدوی، اسدالله سعادتی و استاد محمد اکبری در مورد مشکلات عمده مردم طی دوسال گذشته فی مابین کوچی و ده نشین در ولایات مرکزی و پیشنهادات مردم به تفصیل صحبت کردند و خواهان حل اساسی منازعه بین کوچی و ده نشین و اتخاذ تدابیر و میکانیزم های لازم برای جلوگیری از ظلم کوچی ها بر مردم ده نشین گردیدند.

آقای محمد آصف فروغ، نیز مشکلاتی که طی این دوسال بین مردم محل  کوچی ها به وجود آمده بود، بر شمرده و خواهان حل این مشکل شد.

در پایان محترم مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزراء ضمن استماع مشکلات و پیشنهادات مردم ولایات مرکزی؛ امارت اسلامی را نظامی متعلق به مردم افغانستان دانسته، وجود تبعیض و برخورد دوگانه را با کلیه هموطنان ناجایز شمرده، ابراز داشت که حکومت برای حل قضیه کوچی و ده نشین عزم جدی دارند و اجازه داده نمی شود که کسی تحت نام کوچی وحدت ملی را خدشه دار ساخته و باعث نگرانی و نارضایتی بقیه مردم شوند. همچنین بر هیچ کسی اجازه نمی دهد تحت هر عنوانی بر سایر هموطنانش مرتکب ظلم گردد. ایشان از اتخاذ تدابیر جدی در رابطه به حل قضیه بزودترین فرصت با هماهنگی سایر مقامات ذیربط حکومتی اطمینان دادند.

 

نشست نمایندگان مردم ولایات مرکزی افغانستان با مولوی عبدالکبیر

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mfabbehsud.com/parsinews/?p=10999

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: